was successfully added to your cart.

Czy wiesz że ?

Algi morskie – bogate źródło cennych kwasów tłuszczowych

By 11 sierpnia 2017 No Comments
algi morskie

Algi morskie, inaczej wodorosty lub glony morskie. To duża grupa organizmów, żyjących w morskich i oceanicznych wodach. Wyróżnia się około 100 jadalnych gatunków alg, z których najpopularniejsze to:

  • kelp,
  • arame,
  • hijiki,
  • kombu,
  • chlorella,
  • dulse,
  • spirulina,
  • wakame,
  • nori.

Nazywane są superfood, ze względu na niezwykle wysoką koncentrację składników odżywczych i prozdrowotne działanie. Są także źródłem cennych tłuszczów w diecie.

Algi morskie w domowej kuchni

Nori – Najpopularniejsze algi wykorzystywane w przyrządzaniu sushi. W arkusze nori można też zwijać nadzienie własnego pomysłu

Wakame – Często wykorzystywane w zupie miso. Pasują też do surowych warzyw w sałatce.

Kelp – Algi o słonym smaku. W sproszkowanej formie mogą zastąpić sól. Naturalnie zmiękczają mięso lub ziarna, można dodawać je na przykład do gulaszu.

Arame – Lekko słodkie algi, pasują do warzyw na patelni z ryżem

Dulse – Delikatnie słone, wzmacniają smak i przydają się w przygotowaniu sałatek, zup i zapiekanek, a także w sproszkowanej formie do innych potraw.

Kombu – Pasują do zup, gulaszów i warzyw strączkowych, gotowanych na wolnym ogniu. Zbyt szybkie i długie gotowanie może sprawić, że staną się gorzkie.

Spirulina – Jedna z popularniejszych alg, często sprzedawana w sproszkowanej formie. Sprawdzi się w sałatkach i jako dodatek do koktajli.

Jakie tłuszcze znajdziemy w algach?

Algi morskie to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3. Szczególnie cenne są nienasycone kwasy tłuszczowe DHA (kwas dokozaheksaenowy) i EPA (kwas eikozapentaenowy). Kwasy te są jednym z podstawowych i niezastępowalnych elementów budulcowych komórek organizmu.

Kwasy tłuszczowe DHA i EPA

Ponieważ ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć w odpowiedniej ilości, muszą być dostarczane z pożywieniem. DHA bierze udział w tworzeniu komórek mózgowych i rozwoju narządu wzroku (szczególnie w okresie płodowym i u małych dzieci). Zbyt niski poziom DHA, może mieć wpływ na obniżenie poziomu serotoniny. Może się wiązać się z występowaniem ADHD, choroby Alzheimera i depresji.

DHA i EPA wspierają też pracę serca, koncentrację, czy procesy zapamiętywania.

Na niedobór tych kwasów tłuszczowych narażone są szczególnie osoby spożywające małe ilości ryb. Z tego powodu DHA i EPA pochodzące z alg są doskonałym rozwiązaniem, dla osób, które nie są miłośnikami ryb oraz dla wegetarian i wegan. Poza cennymi tłuszczami w algach znajdziemy też bogactwo minerałów i niezbędnych pierwiastków, witamin i wysokojakościowego białka.

 

Algi morskie w codziennej diecie

Wodorosty kojarzą nam się najczęściej z kuchnią azjatycką – płatkami nori, w które zawijamy sushi, czy sałatką z wakame.

Możliwości zastosowania alg morskich w kuchni jest jednak o wiele więcej.

Możemy dodawać je do:

  • zup,
  • dań duszonych,
  • dań smażonych,
  • sosów,
  • sałatek,
  • zdrowych koktajli,
  • deserów.

Algi morskie używane są w świeżej postaci jak i w wygodnej, wysuszonej formie. Po namoczeniu w wodzie nawet 16-krotnie zwiększają swoją objętość w stosunku to formy suszonej. Wysuszone, mogą być także sproszkowane.

Dla osób, które nie lubią smaku lub charakterystycznej struktury alg dobrym rozwiązaniem są obecne na rynku wysokiej jakości margaryny z dodatkiem oleju z alg morskich. Pozwalają uzupełniać dietę o kwas tłuszczowy DHA. Tłuszcze roślinne, na bazie których są przygotowywane, pozwolą dodatkowo zadbać o odpowiednie stężenie cholesterolu we krwi.

 

Przypisy:

[1] M. Duda, K. O’shea, W. Stanley, Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega−3 w niewydolności serca, Kardiologia Polska 2010; 68, supl. V: s. 401.

Leave a Reply